Portál Košickej arcidiecézy
diskusné fórum k synodálnym témam
    1. Naše povolanie byť jednou Cirkvou
viac o logu...

Modlitba za synodu

1.3. Cirkev v rodine - domáca cirkev

A) Čím sme

 

Počas desaťročia duchovnej obnovy Slovenska si mnohí veriaci, ktorí počas uplynulého režimu uzavreli iba civilné manželstvo, usporiadali svoje vzťahy pred Bohom a Cirkvou. Civilný sobáš prestal byť požiadavkou štátneho zákona k uzavretiu manželstva cirkevne. Rodičia doplnili zanedbanú náboženskú výchovu svojich detí, vrátili sa ku kresťanskej viere a obnovili ju v živote svojej rodiny. Výsledkom úsilia mnohých kresťanských rodín je možnosť rodičov dať svoje deti na cirkevnú školu - od materskej po strednú, a vyučovanie náboženstva bez protitlakov, známych z minulosti. V období morálnej a duchovnej obnovy Pán vzbudil dostatok kňazských a rehoľných povolaní.

 

Úsilie o obnovu kresťanskej rodiny
Zintenzívnila sa príprava snúbencov, do ktorej sa svojimi skúsenosťami a talentami zapojili niektoré manželské páry a tiež odborníci z oblasti medicíny a psychológie. V súčasnosti v každom dekanáte laici aktívne spolupracujú pri pastorácii rodín a pri bezprostrednej príprave na manželstvo (tzv. „školy snúbencov“). Na podporu a vzájomnú pomoc rodín sú zamerané laické hnutia a iniciatívy ako Hnutie kresťanských rodín, manželské stretnutia, duchovné obnovy a iné. Všetky tieto iniciatívy si žiadajú väčšiu podporu a pochopenie na všetkých úrovniach života Cirkvi.

 

Pomoc manželom
Podľa prieskumov je rodina na Slovensku na prvom mieste hodnotového rebríčka. Napriek tomu dochádza k mnohým negatívnym javom, ktoré rodinu ohrozujú. Narastá počet „fakticky existujúcich spolužití“ (voľné zväzky, spolužitie „na skúšku“, rozvedení žijúci v druhom civilnom manželstve). Tieto trendy vyrastajú aj z obavy zo zodpovednosti za seba a partnera a celoživotnú ochranu lásky. Znižuje sa počet narodených detí a každé piate prichádza na svet mimo manželstva. Oproti minulosti poklesol počet potratov avšak stále tvorí polovicu počtu narodených detí. Narastá užívanie antikoncepcie, v niektorých prípadoch aj s abortívnym účinkom. Objavujú sa správy o týraných ženách a zneužívaných deťoch.

 

Tienisté stránky
Rozličné dôvody, vonkajšie a vnútorné faktory priviedli niektoré platné manželstvá až do nevyliečiteľnej roztržky, ktorej dôsledkom bola vzájomná rozluka manželov. V štatistike Košíc sa uvádza, že najčastejšou príčinou rozvodovosti je rozdielnosť pováh, názorov a záujmov (72%), nevera (6%) a alkohol (10%). Rozvody bezdetných manželov tvoria 30%, s jedným dieťaťom 40%, s tromi a viac deťmi 5%.

 

Príčiny rozvodov
Mnohých rodín sa bolestne dotýka ich sociálno-ekonomické postavenie v dôsledku veľkej nezamestnanosti a na druhej strane každoročného nárastu výdavkov na bývanie, stravu, dopravu, školstvo a zdravotníctvo. Starostlivosť o zabezpečenie životných potrieb pohlcuje rodičov natoľko, že nenachádzajú silu a čas na starostlivosť o svoj manželský vzťah, pre výchovu detí a duchovné potreby rodiny.

 

Sociálne postavenie rodiny
V úsilí pomôcť dnešnej rodine jej venoval osobitnú pozornosť náš arcibiskup stretnutiami s mládežou a rodinami. Svojimi pastierskymi listami formuje svedomie a opakovane obhajuje „kultúru života a lásky“. Apoštolát rodiny tvorí neodmysliteľnú súčasť kňazského účinkovania vo farnosti. Vernému predkladaniu náuky Cirkvi o manželstve napomáhajú katechéti na hodinách náboženstva. Osudy rodiny nie sú ľahostajné ani mnohým kresťanom angažujúcim sa vo verejnom živote svojím neúnavným zápasom o dodržiavanie morálnych princípov a uznávanie opravdivých hodnôt.

 

Ochrana rodiny

B) Čím by sme mali byť

Stvoriteľ ich od počiatku ako muža a ženu stvoril a povedal: „Preto
muž opustí otca i matku a pripúta sa k svojej manželke a budú dvaja
v jednom tele“ (Mt 19, 4-5).

Cti svojho otca a svoju matku, aby si dlho žil na zemi,
ktorú ti dá Pán, tvoj Boh (Ex 20, 12).

 

Manželstvo a rodina ustanovené Bohom v úkone stvorenia sú prednostným záujmom Cirkvi. Od jej začiatkov tí, čo uverili v Krista „s celým svojím domom“ (Sk 18, 8; 16, 31) boli malými ostrovmi kresťanského života v neveriacom svete. Podobne aj dnešná kresťanská rodina má byť ohniskom živej viery, spoločenstvom milosti a modlitby, školou ľudských čností a kresťanskej lásky, a preto sa nazýva starobylým názvom „domáca cirkev“. Je prirodzeným miestom, kde sa ľudská osoba včleňuje do veľkej rodiny Cirkvi, takže „manželstvo a kresťanská rodina budujú Cirkev“.

 

Domáca cirkev
Podľa Božieho plánu je manželstvo dôverným a celoživotným spoločenstvom muža a ženy, ktoré je zamerané na dobro manželov a na plodenie a výchovu detí. Podstatnými vlastnosťami každého manželstva sú jednota a nerozlučiteľnosť. „Okrem toho v kresťanskom manželstve sú manželia osobitnou sviatosťou posilnení a akoby posvätení na povinnosti a dôstojnosť svojho stavu“. Manželský zväzok platne uzatvorený slobodným súhlasom manželov je neodvolateľnou skutočnosťou a medzi pokrstenými zavŕšený manželským úkonom nemôže byť nikdy rozviazaný.

 

Manželstvo
„Celý kresťanský život nesie znak lásky Krista a Cirkvi ako lásky ženícha a nevesty“. Platí to aj o manželstve pokrstených, ktoré je znakom spojenia Krista a Cirkvi, účinným znakom Jeho prítomnosti. Je pravou sviatosťou Novej zmluvy, ktorá dáva manželom milosť milovať sa láskou akou Kristus miloval svoju Cirkev. „Preto ústredný výrok Zjavenia, že „Boh miluje svoj ľud“, opakujú aj živé a konkrétne slová, ktorými si muž a žena vyznávajú svoju manželskú lásku“.

 

Manželstvo v Pánovi
Vzájomná láska manželov sa usiluje o jednotu srdca a duše, o celoživotnú vernosť vo vzájomnom sebadarovaní otvorenom pre nový život. Z lásky medzi manželmi pramení a šíri sa láska medzi rodičmi a deťmi, medzi súrodencami a medzi príbuznými. Láska určuje úlohu a poslanie rodiny: strážiť, prejavovať a sprostredkovať lásku ako skutočnú účasť na Božej láske k ľuďom a na láske Krista k jeho Cirkvi.

 

Manželská láska
Kde a ako začína opravdivá láska? Matka Tereza stručne odpovedá: „Spoločnou modlitbou v našich rodinách“. A dodáva: „Rodina, ktorá sa modlí spolu, spolu zostáva. A ak zostanete spolu, budete milovať jeden druhého ako Ježiš miluje každého člena vašej rodiny“.
Pápež Pavol VI. takto povzbudzoval rodičov: „Matky, učíte svoje deti kresťanské modlitby? Pripravujete svoje deti za pomoci kňaza na sviatosti prvých rokov, na sviatosť zmierenia, na Eucharistiu a birmovanie? Navykáte ich, aby mysleli na trpiaceho Krista, keď ochorejú, aby vzývali o pomoc Pannu Máriu a svätých? Modlíte sa v rodine ruženec? A vy otcovia, modlíte sa aspoň občas s deťmi a s celým rodinným spoločenstvom?“.
Kresťanská rodina má byť prvým miestom výchovy k modlitbe. Aj preto je domácou cirkvou, lebo tu sa deti učia nazývať Boha svojím Otcom. Rodičia sa majú usilovať, aby spoločne prežívané chvíle využili na modlitbu, ktorá rodinu upevňuje a duchovne zjednocuje. „Rodinná modlitba to je spoločná modlitba manžela a manželky, rodičov a detí (...) Radosti a bolesti, nádeje a zármutok, narodenia a narodeniny, výročia sobáša rodičov, lúčenia, pobyt mimo rodiny a návraty, vážne a dôležité rozhodnutia, smrť drahých osôb a podobné udalosti sú zásahmi Božej lásky do rodiny, a zároveň sú aj vhodnými príležitosťami na vzdávanie vďaky, na prosby, dôverné odovzdanie sa rodiny do rúk spoločného Otca na nebesiach“ .

 

Rodinná modlitba
Tlmočníkmi lásky Boha Stvoriteľa a jeho spolupracovníkmi sa manželia stávajú vtedy, keď veľkodušne a zodpovedne plnia úlohu odovzdávateľov života a vychovávateľov. Rozhodnutie o tom robia manželia pred Bohom na základe spoločnej úvahy, v ktorej má miesto poslušnosť a úcta voči Bohu, vlastné dobro a dobro detí, podmienky doby a životnej úrovne, súlad s vlastným svedomím, s Božími zákonmi a náukou Cirkvi, ktorá ich hodnoverne vykladá. „Práve toto rešpektovanie ich oprávňuje, aby v duchu služby zodpovednému rodičovstvu užívali prirodzené metódy regulácie počatia“, ktoré sú najlepším spôsobom plánovania rodiny. Kresťanská rodina nezabúda, že je povolaná ohlasovať Evanjelium života a slúžiť mu. Veď vo svojej podstate je svätyňou života, miestom, kde je život prijímaný, chránený a rozvíjaný ako Boží dar, ktorý je „treba chrániť s tou najväčšou starostlivosťou hneď od počatia“.

 

Odovzdávanie života
Manželia, ktorí prijali deti potvrdzujú, že sa stali pre nich najvzácnejším darom a obohatením ich manželstva. Na svoje deti hľadia ako na deti Božie a rešpektujú ich ako ľudské osoby. Vytvárajú pre nich rodinu, kde vládne nežnosť, odpustenie, úcta a nezištná služba. Odovzdávajú im mravný, duchovný a nadprirodzený život. Sú pre nich svedkami viery, hlavnými vychovávateľmi, vedú ich k čnostnému a zodpovednému konaniu.

 

Úlohy rodičov
Na manželskom spoločenstve sa buduje širšie domáce spoločenstvo tvorené láskyplnými vzťahmi členov rodiny s dôrazom na štvrtý Boží príkaz: „Cti svojho otca a svoju matku, aby si dlho žil na zemi“ (Ex 20, 12). Úcta k rodičom spočíva vo vďačnosti a v poslušnosti, ktorá po dosiahnutí dospelosti nadobúda formu zodpovednosti a poskytnutia hmotnej a morálnej pomoci v rokoch staroby alebo v čase choroby. Voči starým rodičom má byť zachovaná úcta, láskavosť, vďačnosť a ochotne poskytnutá starostlivosť a solidarita. Odsúvať ich na okraj, či priamo ich odmietať je neprípustné.

 

Vzťahy v rodine
„Rodina je zvyčajným miestom, kde mladé generácie dospievajú k osobnej a spoločenskej zrelosti“. K celostnej formácii a väčšej kresťanskej zrelosti mládeže a jej primeranejšej príprave na budúce úlohy tiež prispievajú katolícke školy, farnosti, kresťanské združenia, hnutia a univerzitné centrá.

 

Mládež
Skúsenosť učí, že mladí ľudia, ktorí boli dobre pripravení na rodinný život, si vo všeobecnosti počínajú lepšie ako ostatní. Príprava na manželstvo je trvalým procesom. Vzdialená príprava sa začína už v detstve rodinnou výchovou. Pokračuje v mladom veku bližšou prípravou spočívajúcou v obnovenej katechéze, v predstavení manželstva ako opravdivého povolania k osobitnému vzťahu muža a ženy a v oboznámení sa so základnými podmienkami usporiadanej rodiny. Posledné mesiace pred sobášom sú venované bezprostrednej príprave na manželstvo a rodinný život.

 

Príprava na manželstvo
Manželstvo a rodina sú prínosom pre spoločnosť a majú právo na ochranu a podporu spoločnosti. „Tu má štátna správa a zákonodarcovia nesmiernu zodpovednosť priam za fyzickú existenciu národa“.

 

Štát
Milovať rodinu znamená vedieť si vážiť jej hodnoty a možnosti a stále ich zveľaďovať. Milovať rodinu znamená rozpoznávať nebezpečenstvá a zlá, ktoré ju ohrozujú a vedieť ich prekonávať. Milovať rodinu znamená pričiňovať sa o vytváranie takých podmienok a okolností, ktoré by podporovali jej rast a rozvoj“, „aby i dnes, hoci uprostred mnohých ťažkostí a vážnych ohrození, zostala podľa Božieho plánu svätyňou „života“. Skúsenosť mnohých dokazuje, že žiť manželstvo podľa Božieho plánu je možné a že je to pre človeka naozaj dobré.

 

Apoštolské povzbudenie

C) Čím chceme byť

1. Na akých hodnotách stojí dnešná rodina a rodina zajtrajška?
2. Aké pozitívne hodnoty má dnešná rodina?
3. Aká kultúra života je dnes rozšírená medzi kresťanmi, kresťanskými rodinami?
4. Aké nebezpečenstvá ohrozujú súčasnú rodinu?
5. Ako chrániť rodinu pred rozpadom?
6. Čo podporuje stabilitu rodiny?
7. Ktorý problém rodiny by mala Cirkev prednostne riešiť?
8. Ako prebieha vo farnosti príprava na manželstvo?
9. Ktoré témy navrhujete, aby boli rozobrané v príprave na manželstvo?
10. Čo si myslíte o počte detí v rodine?
11. K čomu treba viesť deti pri výchove?
12. Ktoré problémy mladých je potrebné riešiť a ako?
13. Čo oceňujete a čo očakávate v starostlivosti Cirkvi o mladých?
14. Čo dokážu mladí ponúknuť Cirkvi a jej úsiliu budovať Božie kráľovstvo?
15. Akú pozornosť a starostlivosť venuje rodina starším ľuďom?


Spoločné modlitby

Bratia a sestry, Boh stvoril človeka ako muža a ženu, aby v manželstve vytvorili spoločenstvo lásky a v rodine prostredie pre prijatie a rozvoj nového človeka. V tejto spoločnej modlitbe prosme za manželstvá a rodiny:

Žehnaj ich a zachovaj vo svojej láske.

   Prosíme za ženy - matky, aby nevychladol tento svet pre ich službu v rodinách a v celej spoločnosti.
   Prosíme za mužov - otcov, aby v Kristovi mali svoj vzor v láske, obetavosti, úcte a zodpovednosti.
   Prosíme za rodiny, aby boli miestom istoty, prijatia, počúvania, dialógu a vzájomného obohacovania.
   Prosíme za mužov a ženy, ktorí sa zriekajú manželstva pre Božie kráľovstvo, aby ich zasvätenie a duchovné otcovstvo a materstvo boli darom Bohu i tomuto svetu.
   Prosíme za rodičov, kňazov, katechétov a vychovávateľov, aby to, čo im bolo zverené odovzdávali v pokore a horlivosti.
   Prosíme za detí a mládež, aby mali zdravé rodinné prostredie pre svoj rozvoj a aby silou modlitby prekonávali nebezpečia, ktoré prináša tento svet.

Nebeský Otče, vypočuj naše modlitby a daj, aby sme v rodinách žili vo vzájomnej láske a v rodinných čnostiach a dostali sa aj k tebe do nebeského domova. Skrze Krista nášho Pána. Amen.